خوش آمديد به  پايگاه فرهنگی مذهبی ندای آشنا!

     ويژه نامه ها



     آخرين مقاله ها
تعداد شاخه ها: 18 عدد
تعداد مقالات: 217 عدد 1: ایلیا در الواح مقدس  
[دفعات مشاهده : 2961 بار]
 2: سند حديث غدير  
[دفعات مشاهده : 2958 بار]
 3: فقه غدیر(اعمال روز عید غدیر)  
[دفعات مشاهده : 2943 بار]
 4: متن کامل خطبه غدیر به زبان فارسی  
[دفعات مشاهده : 2837 بار]
 5: خطبة رسول الله في يوم الغدير  
[دفعات مشاهده : 3072 بار]
 6: واقعه غدیر  
[دفعات مشاهده : 3011 بار]
 7: خطبه فدكیه تفسیرى بر آیات قرآن كریم(2)   بررسى محتوایى خطبه فدكیه
[دفعات مشاهده : 3060 بار]
 8: خطبه فدكیه تفسیرى بر آیات قرآن كریم(1)   زمینه سازی خطبه فدكیه
[دفعات مشاهده : 3126 بار]
 9: خطبه فدكیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها  
[دفعات مشاهده : 2809 بار]
 10: هدف از بیان نشانه های ظهور   مستند ظهور بسیار نزدیک است(4)
[دفعات مشاهده : 2657 بار]
 11: شتابزدگی در تاریخ ظهور!   مستند ظهور بسیار نزدیک است(3)
[دفعات مشاهده : 2311 بار]
 12: نقاط ضعف مستند «ظهور بسيار نزديک است!»   مستند ظهور بسیار نزدیک است (2)
[دفعات مشاهده : 2351 بار]
 13: مستند ظهور در ترازوی نقد   مستند ظهور بسیار نزدیک است(1)
[دفعات مشاهده : 2324 بار]
 14: علائم ظهور، شرایط ظهور (2)  
[دفعات مشاهده : 2492 بار]
 15: علائم ظهور، شرایط ظهور (1)  
[دفعات مشاهده : 2610 بار]
 16: از بسم الله الرحمن الرحیم چه می دانید؟  
[دفعات مشاهده : 3430 بار]
 17: شرحی بر کیفیت شهادت امام حسین (ع)  
[دفعات مشاهده : 2792 بار]
 18: اسرار حماسه کربلا به روایت آیت ‌الله جوادی آملی  
[دفعات مشاهده : 2715 بار]
 19: گفتاري از آيت‌الله مصباح يزدي در مورد مقياس ثواب عزاداري و زيارت امام حسين(ع)  
[دفعات مشاهده : 3060 بار]
 20: اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا  
[دفعات مشاهده : 4881 بار]
 21: برخی اعمال شب و روز عرفه  
[دفعات مشاهده : 3604 بار]
 22: درس توحید از زبان شیطان!  
[دفعات مشاهده : 2916 بار]
 23: شهيد اسطوره‌اي فتوا؛ ميهمان ايرانيان   گزارشي از ورود خانواده شهيد مصطفي محمود مازح به ايران
[دفعات مشاهده : 4501 بار]
 24: می ترسید به امام زمان(عج) بر بخورد؟!   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/4
[دفعات مشاهده : 3039 بار]
 25: شیطنت نکنید و الّا ...   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/3
[دفعات مشاهده : 2994 بار]
 26: پپسی می‌خوردند و می‌گفتند ما به این کارها کار نداریم!   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/2
[دفعات مشاهده : 3007 بار]
 27: شهید هاشمی‌نژاد و مقابله با سید حسن ابطحی انجمن‌گرا   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/1
[دفعات مشاهده : 3108 بار]
 28: ناگفته هایی از زندگی مختار  
[دفعات مشاهده : 3026 بار]
 29: مختار ثقفی كيست؟  
[دفعات مشاهده : 2860 بار]
 30: روايت محرم در «فتح خون»(سياره‌ی رنج)   فصل‌ نهم
[دفعات مشاهده : 3274 بار]
 31: روايت محرم در «فتح خون»(غربال‌ دهر‌)   فصل‌ هشتم
[دفعات مشاهده : 3134 بار]
 32: روايت محرم در «فتح خون»(‌‌فصل‌ تمييز خبيث‌ از طيب‌ (اتمام‌ حجت))   فصل‌ هفتم
[دفعات مشاهده : 3122 بار]
 33: سُوَید بن عمرو  
[دفعات مشاهده : 3206 بار]
 34: ابوعمرو نهشلی  
[دفعات مشاهده : 3295 بار]
 35: عمربن عبدالله الجندعی  
[دفعات مشاهده : 3270 بار]
 36: ضَرغامَة بن مالک تَغلِبی  
[دفعات مشاهده : 2965 بار]
 37: حَجّاج بن مَسرُوق، جُعفِی مُذحَجی  
[دفعات مشاهده : 2897 بار]
 38: اَنَس بن حَرثِ کاهِلِی اَسَدی  
[دفعات مشاهده : 2932 بار]
 39: جَون بن حویّ مَولی اَبی‎ذر الغِفّاری  
[دفعات مشاهده : 3410 بار]
 40: عابس بن ابی شبیب شاکری  
[دفعات مشاهده : 2915 بار]
 41: شوذب بن عبدالله  
[دفعات مشاهده : 2949 بار]
 42: عَبدُالرحمن بن عَبدالله اَرحَبی  
[دفعات مشاهده : 3036 بار]
 43: حَنظَلَة بن سَعد (اسعد) شِبامی  
[دفعات مشاهده : 3023 بار]
 44: بُرَیر بن خُضَیر هَمدانیّ کُوفی  
[دفعات مشاهده : 3190 بار]
 45: اَسلَم (مُسلِم) بن عَمرو  
[دفعات مشاهده : 3137 بار]
 46: واضِحِ تُرکی  
[دفعات مشاهده : 3086 بار]
 47: نافِع بن هِلال الجَمَلی  
[دفعات مشاهده : 3108 بار]
 48: عَمرو بن قُرظَه خَزرَجی انصاری کوُفی  
[دفعات مشاهده : 2909 بار]
 49: زُهیر بن قین بن قَیس اَنماری بَجَلی  
[دفعات مشاهده : 3050 بار]
 50: سلمان بن مضارب بن قیس انماری بجلی  
[دفعات مشاهده : 3205 بار]

     جستجو



     نظرسنجی
نظر شما درباره سایت

خیلی عالیه
میتونه بهتر باشه
جای کار داره
بهترین سایته
نظری ندارم!



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 37
نظرات : 12

     ورود به سایت
نام کاربری

رمز عبور

کد امنیتی: کد امنیتی
محل تايپ كد امنيتي

چنانچه تاکنون عضو این سایت نشده اید می توانید با تکمیل فرم مخصوص عضویت به جمع کاربران این سایت بپیوندید و از امكانات مخصوص كاربران استفاده نمائيد .

     پیغام کوتاه
ارشيو پيغام کوتاه   

 

     لینک دوستان

پايگاه فرهنگی مذهبی ندای آشنا


تمام لينك ها


لينكستان

golestan


tebyan


yasinmedia


nurolhoda



هدف از بیان نشانه های ظهور
مستند ظهور بسیار نزدیک است(4)



در قسمت های قبل به بخشی از نقاط ضعف اساسی و ریشه ای مستند «ظهور بسیار نزدیک است» اشاره شد.


اینک ادامه‌ی بخش دوم: نقاط ضعف برنامه  را پی‌خواهیم گرفت.


------------------------



مستند ظهور در ترازوی نقد


نقاط ضعف مستند ظهور بسیار نزدیک است


شتابزدگی در تاریخ ظهور



الف ـ نقد بنیادی

1ـ نداشتن تخصص لازم در موضوع بحث

2ـ اظهار نظرهای غیر کارشناسانه

3ـ افتادن در دام «استعجال» یا «شتاب زدگی در تاریخ ظهور»

4ـ انحراف از مسیر اصلی انتظار

5ـ دور شدن از هدف اهل بیت علیهم السلام از بیان نشانه های ظهور

در قسمت پیشین گفتیم، مسیری که اهل بیت(علیهم‌السلام) برای ما در دوران انتظار ترسیم کرده اند، کسب معرفت و شناخت نسبت به امام زمان علیه السلام است و توجه بیش از اندازه به موضوعاتی حاشیه ای همچون نشانه های ظهور ما را از این هدف بزرگ باز می دارد.

اما ممکن است در لا به لای این سخن، پرسشی اساسی ذهن بسیاری را به خود مشغول کند که «اگر پرداختن به روایات نشانه های ظهور، باعث انحراف ما از هدف اصلی انتظار است، پس چرا خود اهل بیت علیهم السلام این چنین پر شاخ و برگ به این مساله پرداخته اند؟

اگر نشانه های ظهور، مساله ای حاشیه ای است، پس چرا حجم وسیعی از روایات مهدویت را به خود اختصاص داده است؟ این چه حاشیه ای است که اینقدر در روایات و احادیث به آن پر و بال داده شده و با این همه ریزه کاری مطرح گردیده است؟ اگر نشانه های ظهور، مساله ای حاشیه است پس چرا در مورد ویژگی های سفیانی و یا دجال، این همه نشانه های ریز و درشت مطرح شده است؟» و سوالاتی از این قبیل.

پاسخ را در قالب بخش های زیر بیان خواهیم داشت:

الف: از روایاتی که در مورد وظایف اصلی منتظران به دست ما رسیده بر می آید که هیچ کاری نباید این وظیفه اصلی را تحت الشعاع خود قرار دهد. بنابراین هر چه که به این هدف اصلی ضربه بزند، مذموم خواهد بود. البته ما نگفتیم که بررسی دقیق و خردمندانه نشانه های ظهور ما را از این هدف باز خواهد داشت. بلکه سخن پیرامون حرکت های افراط گونه و انحرافی است که قطعا ما را از هدف اصلی دور خواهد کرد.

بنابراین پرداختن به مساله نشانه های ظهور نه تنها اشکالی ندارد بلکه ارائه آن به همراه تحلیلی دقیق و کارشناسانه امری لازم به نظر می رسد. علی رغم کارهای خوبی که در این زمینه شده است، شاید یکی از دلایل شکل‌گیری چنین مستند پراشکالی، عدم جدیت کارشناسان دینی در پرداخت و تحلیل این مساله برای عموم مردم باشد. چرا که احتمال پیامدهای مفسده انگیزی همچون تطبیق های نادرست، دست بسیاری از کارشناسان را در ارائه عمومی و جدی این مطالب بسته بود که البته امروز با بروز این مفسده، دیگر دلیلی بر عدم روشنگری وجود ندارد.

ب: به نظر می رسد که اهل بیت از بیان این نشانه ها اهداف بلندی را در نظر داشته اند. اولین هدفی که ممکن است در ارائه چنین نکاتی وجود داشته باشد، «تقویت ایمان منتظران» به مساله مهدویت است. نشانه هایی که در طول تاریخ غیبت امام عصر، یکی پس از دیگری رخ می دهد، حاکی از آن خواهد بود که ظهور امام زمان مساله ای واقعی و دست یافتنی است.

باید بدانیم از روایات ما بر می آید که نشانه های ظهور دو گونه اند. شماری از آنها متصل به زمان ظهور هستند و به صورت رشته ای منظم و دنباله‌دار، در مدت زمانی اندک به وقوع خواهند پیوست.(الغیبة نعمانی، ص 262) اما در تعداد فراوانی از نشانه ها، پیوستگی به دوران ظهور مطرح نیست که چنین نشانه هایی به مرور زمان رخ داده یا خواهد داد. برخی از این نشانه ها که در گذشته اتفاق افتاده عبارتند از: سقوط بنی عباس، اشغال منطقه جزیره توسط ترکها و بسته شدن پل بر روی دجله.(بحارالانوار، ج 52، ص 275) بنابراین به حقیقت پیوستن تدریجی چنین نشانه هایی می تواند اطمینان منتظران را به مسئله مهدویت بیشتر کند و ایمانشان تقویت نماید.

یکی دیگر از اهدافی که ممکن است مورد نظر اهل بیت در بیان نشانه های ظهور باشد، «پیشگیری از ادعاهای کاذب» است. دانستن این نشانه ها مخصوصا نشانه های حتمی ظهور، می تواند مشت مدعیان دروغین مهدویت را بگشاید و عرصه را برای چنین افرادی تنگ نماید.

در روایتی نقل شده که امام رضا علیه السلام در مورد کسی که ادعا می کرد، امام زمان است، چنین فرمود:

«قَبْلَ هَذَا الْأَمْرِ السُّفْیَانِیُّ وَ الْیَمَانِیُّ وَ الْمَرْوَانِیُّ وَ شُعَیْبُ بْنُ صَالِحٍ فَكَیْفَ یَقُولُ هَذَا هَذَا» (الغیبة نعمانی، ص 253)

قبل از این مساله (ظهور) سفیانی، یمانی، مروانی و شعیب بن صالح خواهند آمد، پس چگونه او چنین ادعایی می کند؟

بنابراین روشن است که یکی از دلایل بیان نشانه های ظهور توسط اهل بیت، پیشگیری از بروز مدعیان دروغین است.

بنابر روایات، برخی از نشانه های ظهور، «حتمی و تغییر ناپذیر» و برخی دیگر «غیر حتمی و تغییر پذیر» اند. اما در این میان، تعداد اندکی از آنها از گروه اول هستند. برای نمونه از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:

«مِنَ الْأَمْرِ مَحْتُومٌ وَ مِنْهُ مَا لَیْسَ بِمَحْتُومٍ وَ مِنَ الْمَحْتُومِ خُرُوجُ السُّفْیَانِیِّ فِی رَجَبٍ» (الغیبة للنعمانی، ص 300)

«پاره ای از کارها حتمى و پاره ای از آن غیر حتمى است و از جمله امورى كه حتما واقع می شود، خروج سفیانى در ماه رجب است».

بنابراین باید گفت که اگر چنین روایاتی وجود نداشت و اهل بیت چنین نشانه هایی را برای آیندگان به یادگار نمی گذاشتند، معلوم نبود که تا به امروز آمار مدعیان دروغین مهدوی چند برابر می شد و چه وضعیت نا به هنجاری در پی داشت.

هدف دیگر از بیان این نشانه ها می تواند «زمینه سازی برای ظهور» باشد. بی شک انقلاب بزرگ مهدوی، ناگهانی و بدون مقدمه نخواهد بود. بنابراین منتظرانی که در آستانه ظهور زندگی می کنند، باید خود را بیش از دیگران برای این اتفاق بزرگ، آماده سازند که این بخش از روایات به آنان کمک خواهد کرد تا شرایط را دریابند. اما روشن است که تطبیق این نشانه ها برای مردم آن دوران، چنان واضح و هویدا خواهد بود که برای آگاه سازی آنان نیازی به ساخت فیلم و مستند نخواهد بود. چرا که نشانه ای که نتواند ما را به مقصد برساند، نشانه نیست.

بنابراین بیان افراطی و تطبیق های ساختگی، خروج از اهداف اهل بیت از بیان چنین نشانه هایی خواهد بود.

ج: از آنچه که گفته شد چنین نتیجه می گیریم که اهل بیت(علیهم‌السلام) در سخنانشان به برخی از نشانه های ظهور اشاره کرده اند. اما روشن نیست که همه آنچه که به دست ما رسیده کلام ایشان باشد. ضعف سندی بسیاری از این روایات و عدم اعتبار یا ضعف اعتبار برخی از منابع آنان(که در قسمت بعد به تفصیل در مورد آن سخن خواهیم گفت) از جمله مسائلی است که ما را به فراوانی این دسته از روایات مشکوک می کند.

به خصوص این که تاریخ نشان دهنده این است که جذابیت این موضوع و قابلیت سوء استفاده از آن، زمینه ساز جعل و تحریف های گوناگون شده است که این هم بر شک ما و یا بهتر بگوییم بی اعتمادی ما نسبت به قسمت قابل توجهی از این روایات، خواهد افزود.

مقصود از همه آنچه که گفته شد این نیست که باید همه این روایات را کنار گذاشت بلکه مراد این است که باید با دقت نظر بیشتر و با کارشناسی دقیق تر در مورد آنها سخن گفت. اما متاسفانه در این مستند، همه این روایات یک کاسه شده و بدون کاری کارشناسانه به مخاطب عرضه گردیده است.

ادامه دارد ....



منبع : تبیان

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=164363








کلمات کليدي :

© کپی رایت توسط : پايگاه فرهنگی مذهبی ندای آشنا (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مطالب فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است .

نوشته شده در تاریخ : 9 فروردين ماه ، 1391 (2657 مشاهده)

[ بازگشت ]




كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به موسسه فرهنگي نداي آشنا مي باشد.
مسئوليت كليه مطالب با ارسال كننده آن خواهد بود.
نقل مطالب با ذكر منبع بلامانع مي باشد.
اين پايگاه جهت استفاده در مرورگر فايرفاكس بهينه سازي گرديده است.

  

پشتيباني فني و نگهداري فضا در سرورهاي قدرتمند مرکز ذخیره سازی داده ندا

مدت زمان ایجاد صفحه : 0.06 ثانیه