خوش آمديد به  پايگاه فرهنگی مذهبی ندای آشنا!

     ويژه نامه ها



     آخرين مقاله ها
تعداد شاخه ها: 18 عدد
تعداد مقالات: 217 عدد 1: ایلیا در الواح مقدس  
[دفعات مشاهده : 2842 بار]
 2: سند حديث غدير  
[دفعات مشاهده : 2847 بار]
 3: فقه غدیر(اعمال روز عید غدیر)  
[دفعات مشاهده : 2828 بار]
 4: متن کامل خطبه غدیر به زبان فارسی  
[دفعات مشاهده : 2722 بار]
 5: خطبة رسول الله في يوم الغدير  
[دفعات مشاهده : 2884 بار]
 6: واقعه غدیر  
[دفعات مشاهده : 2891 بار]
 7: خطبه فدكیه تفسیرى بر آیات قرآن كریم(2)   بررسى محتوایى خطبه فدكیه
[دفعات مشاهده : 2964 بار]
 8: خطبه فدكیه تفسیرى بر آیات قرآن كریم(1)   زمینه سازی خطبه فدكیه
[دفعات مشاهده : 3009 بار]
 9: خطبه فدكیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها  
[دفعات مشاهده : 2672 بار]
 10: هدف از بیان نشانه های ظهور   مستند ظهور بسیار نزدیک است(4)
[دفعات مشاهده : 2557 بار]
 11: شتابزدگی در تاریخ ظهور!   مستند ظهور بسیار نزدیک است(3)
[دفعات مشاهده : 2225 بار]
 12: نقاط ضعف مستند «ظهور بسيار نزديک است!»   مستند ظهور بسیار نزدیک است (2)
[دفعات مشاهده : 2266 بار]
 13: مستند ظهور در ترازوی نقد   مستند ظهور بسیار نزدیک است(1)
[دفعات مشاهده : 2245 بار]
 14: علائم ظهور، شرایط ظهور (2)  
[دفعات مشاهده : 2385 بار]
 15: علائم ظهور، شرایط ظهور (1)  
[دفعات مشاهده : 2516 بار]
 16: از بسم الله الرحمن الرحیم چه می دانید؟  
[دفعات مشاهده : 3282 بار]
 17: شرحی بر کیفیت شهادت امام حسین (ع)  
[دفعات مشاهده : 2696 بار]
 18: اسرار حماسه کربلا به روایت آیت ‌الله جوادی آملی  
[دفعات مشاهده : 2604 بار]
 19: گفتاري از آيت‌الله مصباح يزدي در مورد مقياس ثواب عزاداري و زيارت امام حسين(ع)  
[دفعات مشاهده : 2958 بار]
 20: اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا  
[دفعات مشاهده : 4744 بار]
 21: برخی اعمال شب و روز عرفه  
[دفعات مشاهده : 3473 بار]
 22: درس توحید از زبان شیطان!  
[دفعات مشاهده : 2833 بار]
 23: شهيد اسطوره‌اي فتوا؛ ميهمان ايرانيان   گزارشي از ورود خانواده شهيد مصطفي محمود مازح به ايران
[دفعات مشاهده : 4361 بار]
 24: می ترسید به امام زمان(عج) بر بخورد؟!   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/4
[دفعات مشاهده : 2951 بار]
 25: شیطنت نکنید و الّا ...   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/3
[دفعات مشاهده : 2896 بار]
 26: پپسی می‌خوردند و می‌گفتند ما به این کارها کار نداریم!   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/2
[دفعات مشاهده : 2910 بار]
 27: شهید هاشمی‌نژاد و مقابله با سید حسن ابطحی انجمن‌گرا   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/1
[دفعات مشاهده : 2993 بار]
 28: ناگفته هایی از زندگی مختار  
[دفعات مشاهده : 2929 بار]
 29: مختار ثقفی كيست؟  
[دفعات مشاهده : 2767 بار]
 30: روايت محرم در «فتح خون»(سياره‌ی رنج)   فصل‌ نهم
[دفعات مشاهده : 3170 بار]
 31: روايت محرم در «فتح خون»(غربال‌ دهر‌)   فصل‌ هشتم
[دفعات مشاهده : 3038 بار]
 32: روايت محرم در «فتح خون»(‌‌فصل‌ تمييز خبيث‌ از طيب‌ (اتمام‌ حجت))   فصل‌ هفتم
[دفعات مشاهده : 3032 بار]
 33: سُوَید بن عمرو  
[دفعات مشاهده : 3108 بار]
 34: ابوعمرو نهشلی  
[دفعات مشاهده : 3195 بار]
 35: عمربن عبدالله الجندعی  
[دفعات مشاهده : 3164 بار]
 36: ضَرغامَة بن مالک تَغلِبی  
[دفعات مشاهده : 2866 بار]
 37: حَجّاج بن مَسرُوق، جُعفِی مُذحَجی  
[دفعات مشاهده : 2804 بار]
 38: اَنَس بن حَرثِ کاهِلِی اَسَدی  
[دفعات مشاهده : 2833 بار]
 39: جَون بن حویّ مَولی اَبی‎ذر الغِفّاری  
[دفعات مشاهده : 3323 بار]
 40: عابس بن ابی شبیب شاکری  
[دفعات مشاهده : 2831 بار]
 41: شوذب بن عبدالله  
[دفعات مشاهده : 2849 بار]
 42: عَبدُالرحمن بن عَبدالله اَرحَبی  
[دفعات مشاهده : 2940 بار]
 43: حَنظَلَة بن سَعد (اسعد) شِبامی  
[دفعات مشاهده : 2914 بار]
 44: بُرَیر بن خُضَیر هَمدانیّ کُوفی  
[دفعات مشاهده : 3080 بار]
 45: اَسلَم (مُسلِم) بن عَمرو  
[دفعات مشاهده : 3030 بار]
 46: واضِحِ تُرکی  
[دفعات مشاهده : 3001 بار]
 47: نافِع بن هِلال الجَمَلی  
[دفعات مشاهده : 3000 بار]
 48: عَمرو بن قُرظَه خَزرَجی انصاری کوُفی  
[دفعات مشاهده : 2820 بار]
 49: زُهیر بن قین بن قَیس اَنماری بَجَلی  
[دفعات مشاهده : 2954 بار]
 50: سلمان بن مضارب بن قیس انماری بجلی  
[دفعات مشاهده : 3112 بار]

     جستجو



     نظرسنجی
نظر شما درباره سایت

خیلی عالیه
میتونه بهتر باشه
جای کار داره
بهترین سایته
نظری ندارم!



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 37
نظرات : 12

     ورود به سایت
نام کاربری

رمز عبور

کد امنیتی: کد امنیتی
محل تايپ كد امنيتي

چنانچه تاکنون عضو این سایت نشده اید می توانید با تکمیل فرم مخصوص عضویت به جمع کاربران این سایت بپیوندید و از امكانات مخصوص كاربران استفاده نمائيد .

     پیغام کوتاه
ارشيو پيغام کوتاه   

 

     لینک دوستان

پايگاه فرهنگی مذهبی ندای آشنا


تمام لينك ها


لينكستان

tebyan


nurolhoda


golestan


yasinmedia



شهید هاشمی‌نژاد و مقابله با سید حسن ابطحی انجمن‌گرا
مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/1



شهید حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالکریم هاشمی نژاد از جمله شخصیت های انقلاب است که به تحلیل درست از مسائل سیاسی و دقت در جریان شناسی شهره بود. ایشان به دلیل داشتن سابقه طولانی در مبارزه از سویی و تلاش وافر در کسب علوم اسلامی از سوی دیگر، دشمن شناس ماهری شده بود که بصیرت، شجاعت و صراحتش در بیان نیز مزید بر علت می شد تا معاندان نهضت امام خمینی در قبل و بعد از انقلاب، وی را از اصلی ترین موانع نیل به اهداف رنگارنگ و متنوع خود بدانند.

یکی از جریاناتی که شهید هاشمی نژاد از اولین افشاگران و مخالفان آن محسوب می شد، انجمن حجتیه بود. در این مقاله چند قسمتی، به اجمال نگاهی خواهیم داشت بر سیر مواضع این شهید بصیر، علیه انجمن حجتیه. قسمت اول را هم اختصاص داده ایم به موضوع شخصی که گرچه رابطه سببی بسیار نزدیکی با شهید هاشمی نژاد داشت، ولی این امر موجب غفلت و عدم موضع گیری شهید هاشمی نژاد علیه مواضع غلط او نمی شد.


سابقه آشنایی شهید هاشمی نژاد با سید حسن ابطحی
شاید بتوان اولین مخالفت های علنی شهید هاشمی نژاد با انجمن را از سال هایی دانست که وی متوجه تشابه افکار دوست قدیمی اش (سید حسن ابطحی) با انجمن حجتیه شد. سید حسن ابطحی طلبه ای بود که از دیرباز با شهید هاشمی نژاد آشنایی داشت و ارتباط میان آن دو از درس و بحث طلبگی آغاز شده بود. به مرور زمان، این ارتباط به رفاقتی نزدیک مبدل گشت، تا آن جا که به نسبت فامیلی انجامید و هر یک از این دو طلبه با خواهر دیگری ازدواج نمودند.
با گذشت ایام، به دلیل نیاز مبرم نسل جوان به آشنایی با مسائل دینی و پاسخ به ابهامات آنان، در سال 1343 کانون بحث و انتقاد دینی توسط این دو نفر تأسیس گشت. البته در اساسنامه کانون، نام سید حسن ابطحی به عنوان مؤسس ذکر گشته و به شهید هاشمی نژاد بیشتر با دید سخنگوی این کانون نگریسته می شد.

ابطحی از سال 43 بوی انجمن می داد
نخستین گزارش ساواک درباره این کانون مربوط به 6 شهریور 1343 است. در این گزارش رشحات مبارزه با بهاییت که (ظاهراً اصلی ترین هدف انجمن حجتیه در آن زمان بود)، درباره سید حسن ابطحی نیز مشهود است: «در ساعت 5:45 بعدازظهر و 08:15 صبح کانون بحث و انتقاد شروع گردید. این کانون یا شعبه اش تا به حال به طور مخفی برگزار می گردیده ولی در آتیه قرار است رسماً از مردم دعوت به عمل آورند. بانیان این مجلس دانش آموزان حقیقی و تقی زاده می باشند و در جلسات صبح ها آقای هاشمی نژاد و در جلسات بعد از ظهر آقای عبدهی [ابطحی] سخن می گویند درباره بهائیت، مسیحی شدن بعضی از جوانان، ‌بحث های اجتماعی، بحث راجع به سیاست. بحث امروز به پیدایش بشر و به وجود آمدن او و بحث درباره بهائیت بود که توسط آقای عبدهی اداره می‌شد.» (یاران امام به روایت اسناد ساواک، جلد5)
البته این کانون یکی از موثرترین و فعالترین کانون هایی به شمار می آمد که در مشهد و اطراف آن توانسته بود جوانان زیادی را جذب و هدایت کند. شهید هاشمی نژاد نیز از این فرصت جهت ارتقای سطح آگاهی های سیاسی مردم استفاده می نمود و درباره رژیم ستمشاهی به روشنگری می پرداخت. ساواک نیز کاملاً فعالیت های این کانون را زیر نظر داشته و با بررسی اسناد کاملاً مشهود است که از نظر آنان اصلی ترین و خطرناک ترین سخنران این جلسات شهید هاشمی نژاد است.

ساواک:ابطحی فردی سالم وآرام؛ هاشمی نژاد فردی ناراحت!
در یکی از این اسناد که به تاریخ 21 آبان 1348 باز می گردد، رهبر عملیات ساواک در پایان گزارش مأمور ساواک و به عنوان نظر کارشناسی خود برای مقامات مافوق، این چنین نوشته است: «سید حسن ابطحی مؤسس کانون بحث و انتقاد دینی است که این کانون در سال 41 شروع به کار کرد. بدو امر سید عبدالکریم هاشمی نژاد که سخنگوی این کانون بود مطالبی بر علیه مصالح کشور ایراد در چند جلسه نوار خمینی را گذاشته بود که از تشکیل مجدد جلسات آن جلوگیری شد. تا اینکه حسن ابطحی شخصاً تعهد نمود که در جلسات کانون اصولاً بحث های سیاسی مطرح نخواهد شد. با اینکه کانون رسمیت ندارد ولی جلسات آن بطور پراکنده در مسجد صاحب الزمان که خود سید حسن ابطحی پیشنماز آن است تشکیل می گرد. در ظاهر امر سید حسن ابطحی فردی سالم و آرامی است و طرفدار آیت الهک شریعتمداری می باشد منتها برای اینکه در مظانّ اتهام نباشد با آیت الله میلانی هم مراوده دارد [آیت الله العظمی میلانی در آن زمان و پس از امام جزو مراجع پیشرو در مخالفت با رژیم محسوب می شدند] ولی سید عبدالکریم هاشمی نژاد فرد ناراحتی است. در سال 41 بر اثر سخنرانی تحریک آمیز در مسجد فیل در مشهد در حالیکه پلیس می خواست وی را دستگیر کند مردم مداخله کردند در نتیجه پلیس ناچار به تیراندازی و بالاخره دو نفر به قتل رسیدند. این شخص دارای افکار سیاسی مخالف است ولی تظاهر به آن نمی‌کند و با اینکه مجال فعالیت ندارد در بعضی سخنرانیها بیشتر به کشورهای غربی بخصوص آمریکا حمله می کند.» (همان)

بروز اختلاف بین شهید هاشمی نژاد و ابطحی
اما شهید هاشمی نژاد حتی پس از تعهد دادن ابطحی نیز به سخنان و فعالیت های سیاسی اش ادامه می داد. گرایش شدید سید حسن ابطحی به فعالیت صرفاً مذهبی، به خصوص مبارزه با بهاییت، تبلیغ ایده ظهور صغری و ارتباط و ملاقات با امام زمان (علیه السلام)، عدم دخالت در مسایل سیاسی و در نتیجه، شائبه گرایش به تفکرات انجمن حجتیه، سبب اوج گرفتن اختلاف شهید هاشمی نژاد با وی شد که این اختلاف از سال 1350 تا شهادت شهید هاشمی نژاد در سال 60 ادامه داشت.
این اختلافات، به ضمیمه محدودیت های ساواک و ارتباط ابطحی با مهندس سالور (که در دستگاه طاغوت و واسطه بین دستگاه و آیت الله شریعتمداری بود) باعث شد تا شهید هاشمی نژاد از ادامه همکاری با دوست دیرینه اش در کانون، منصرف شود چرا که بیش از هر گونه سابقه رفاقت و فامیلی، برای شخصیتی چون شهید هاشمی نژاد خطوط و مرزبندی های اصولی با منحرفین مطرح بود.

ابطحی با انجمن حجتیه همراه بود
حجت الاسلام حسینی قائنات که از شاگردان و ملازمان شهید هاشمی نژاد بوده است در این زمینه می گوید: «در راستای روشنگری هایی که شهید هاشمی نژاد داشتند، خیلی ها ایراد می گرفتند، ولی بعدها معلوم شد چقدر این موضعگیری ها درست و به جا بوده. ایشان موضعگیری های آقای ابطحی را در قبال انجمن حجتیه بر نتابیدند. به نظر ما [ابطحی] با انجمن حجتیه همراه بود و با آن جا ارتباط هم داشت و به همین دلیل هم بود که مدتی شهید هاشمی نژاد ترجیح دادند که کانون را رها و به آقای ابطحی واگذار کنند و دیگر رونقی هم نداشت و کسی نمی آمد، چون کسی نبود که پاسخ جوان ها را بدهد و نهایتاً به تعطیلی کانون انجامید.»(ماهنامه شاهد یاران،شماره35، صفحه33)
محمدرضا ترقی نیز معتقد است که ارتباط ابطحی با انجمن حجتیه گسترده شده بود و آن ها از او بسیار استفاده کردند به نحوی که هویت او در حال تغییر بود. (همان، صفحه25) و این ها برای شهید هاشمی نژاد که نتیجه اندکی نرمش در برابر انحراف را از دست دادن جوانان به عنوان سرمایه های اسلام می دانست، قابل تحمل نبود.

نقاب براندازِ نفاق چپ و راست
بعد دیگر حساسیت های شهید هاشمی نژاد در برابر گونه گونی مظاهر نفاق و التقاط بود که ازسویی منافقین را مورد هجمه قرار می داد و از سویی به انجمن حجتیه را می تاخت. فرزند شهید هاشمی نژاد درباره عکس العمل ایشان در برابر این قبیل انحرافات انحرافات، می گوید: «جریان نفاق در ‎این مقطع دو چهره داشت؛ چهره راست ‎گرایانه و چپ ‎گرایانه. چهره چپ ‎گرایانه آن، مربوط به سازمان مجاهدین خلق و چهره راست‎گرایانه آن، مربوط به انجمن حجتیه بود. شهید هاشمی ‎نژاد، مقابل هر دو جریان، مقتدرانه ‎ایستاد. همان زمان، فردی نزد پدرم آمد و گفت در روستای ما فردی روحانی آمده و گرایش اخباری دارد و حاضر نیست از مواضع خودش عقب بنشیند. شهید هاشمی ‎نژاد گفت: بروید به او بگویید حاضرم با او در مسجد و در حضور مردم مناظره کنم، اما اگر دیدید با بردن اسم من ممکن است جا بزند و دیگر حاضر به مناظره نمی ‎شود، به او بگویید ‎این فرد طلبه ‎ای است به نام "حسینی" که می ‎خواهد با شما مناظره کند. من و پدرم به آن روستا رفتیم و ‎ایشان بعد از ظهر آن روز سه ساعت تمام با وی به بحث نشست و او را به نقطه صفر رساند. او هم پس از آن مناظره از آن‌جا رفت و دیگر پشت سرش را هم نگاه نکرد. شهید هاشمی ‎نژاد در برابر هر جریانی اعم از راست یا چپ، روحانی و غیرروحانی که نقابی اسلامی ‎بر چهره داشت، می ‎ایستاد.»(هفته نامه پنجره، شماره3، صفحه55) نزدیکان و یاران شهید هاشمی نژاد از هر دو بُعد مبارزات مستحکم شهید هاشمی نژاد (مبارزه با منافقین خلق و مبارزه با انجمن حجتیه) در کنار مبارزه شبانه روزی با رژیم، خاطرات فراوانی دارند.

البته انتقادات اساسی و کمرشکن شهید هاشمی نژاد و مخالفت آشکار ایشان با انجمن حجتیه در سال 1358 و بعد از پیروزی انقلاب به اوج خود رسید که شاید این نکته دلیلی بر آن باشد که روند فکری انجمن بر خلاف ادعای بعضی افراد، نه تنها پس از انقلاب اصلاح نشد، بلکه در مقاطعی به حدی خطرناک شد که امام نیز مسئولین را از خطر آنان برحذر داشتند. و شهید هاشمی نژاد هم با مشاهده این روند انحرافی و خطرناک، بر شدت مبارزات خود با انجمن حجتیه افزودند.


ادامه دارد ...



منبع : شبكه ايران








کلمات کليدي :

© کپی رایت توسط : پايگاه فرهنگی مذهبی ندای آشنا (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مطالب فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است .

نوشته شده در تاریخ : 14 مهر ماه ، 1389 (2993 مشاهده)

[ بازگشت ]




كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به موسسه فرهنگي نداي آشنا مي باشد.
مسئوليت كليه مطالب با ارسال كننده آن خواهد بود.
نقل مطالب با ذكر منبع بلامانع مي باشد.
اين پايگاه جهت استفاده در مرورگر فايرفاكس بهينه سازي گرديده است.

  

پشتيباني فني و نگهداري فضا در سرورهاي قدرتمند مرکز ذخیره سازی داده ندا

مدت زمان ایجاد صفحه : 0.06 ثانیه