خوش آمديد به  پايگاه فرهنگی مذهبی ندای آشنا!

     ويژه نامه ها



     آخرين مقاله ها
تعداد شاخه ها: 18 عدد
تعداد مقالات: 217 عدد 1: ایلیا در الواح مقدس  
[دفعات مشاهده : 2768 بار]
 2: سند حديث غدير  
[دفعات مشاهده : 2761 بار]
 3: فقه غدیر(اعمال روز عید غدیر)  
[دفعات مشاهده : 2740 بار]
 4: متن کامل خطبه غدیر به زبان فارسی  
[دفعات مشاهده : 2645 بار]
 5: خطبة رسول الله في يوم الغدير  
[دفعات مشاهده : 2785 بار]
 6: واقعه غدیر  
[دفعات مشاهده : 2810 بار]
 7: خطبه فدكیه تفسیرى بر آیات قرآن كریم(2)   بررسى محتوایى خطبه فدكیه
[دفعات مشاهده : 2882 بار]
 8: خطبه فدكیه تفسیرى بر آیات قرآن كریم(1)   زمینه سازی خطبه فدكیه
[دفعات مشاهده : 2924 بار]
 9: خطبه فدكیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها  
[دفعات مشاهده : 2593 بار]
 10: هدف از بیان نشانه های ظهور   مستند ظهور بسیار نزدیک است(4)
[دفعات مشاهده : 2487 بار]
 11: شتابزدگی در تاریخ ظهور!   مستند ظهور بسیار نزدیک است(3)
[دفعات مشاهده : 2153 بار]
 12: نقاط ضعف مستند «ظهور بسيار نزديک است!»   مستند ظهور بسیار نزدیک است (2)
[دفعات مشاهده : 2192 بار]
 13: مستند ظهور در ترازوی نقد   مستند ظهور بسیار نزدیک است(1)
[دفعات مشاهده : 2182 بار]
 14: علائم ظهور، شرایط ظهور (2)  
[دفعات مشاهده : 2310 بار]
 15: علائم ظهور، شرایط ظهور (1)  
[دفعات مشاهده : 2443 بار]
 16: از بسم الله الرحمن الرحیم چه می دانید؟  
[دفعات مشاهده : 3184 بار]
 17: شرحی بر کیفیت شهادت امام حسین (ع)  
[دفعات مشاهده : 2609 بار]
 18: اسرار حماسه کربلا به روایت آیت ‌الله جوادی آملی  
[دفعات مشاهده : 2539 بار]
 19: گفتاري از آيت‌الله مصباح يزدي در مورد مقياس ثواب عزاداري و زيارت امام حسين(ع)  
[دفعات مشاهده : 2896 بار]
 20: اثرات بی نظیر خواندن زیارت عاشورا  
[دفعات مشاهده : 4670 بار]
 21: برخی اعمال شب و روز عرفه  
[دفعات مشاهده : 3395 بار]
 22: درس توحید از زبان شیطان!  
[دفعات مشاهده : 2772 بار]
 23: شهيد اسطوره‌اي فتوا؛ ميهمان ايرانيان   گزارشي از ورود خانواده شهيد مصطفي محمود مازح به ايران
[دفعات مشاهده : 4249 بار]
 24: می ترسید به امام زمان(عج) بر بخورد؟!   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/4
[دفعات مشاهده : 2886 بار]
 25: شیطنت نکنید و الّا ...   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/3
[دفعات مشاهده : 2822 بار]
 26: پپسی می‌خوردند و می‌گفتند ما به این کارها کار نداریم!   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/2
[دفعات مشاهده : 2858 بار]
 27: شهید هاشمی‌نژاد و مقابله با سید حسن ابطحی انجمن‌گرا   مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/1
[دفعات مشاهده : 2921 بار]
 28: ناگفته هایی از زندگی مختار  
[دفعات مشاهده : 2842 بار]
 29: مختار ثقفی كيست؟  
[دفعات مشاهده : 2703 بار]
 30: روايت محرم در «فتح خون»(سياره‌ی رنج)   فصل‌ نهم
[دفعات مشاهده : 3088 بار]
 31: روايت محرم در «فتح خون»(غربال‌ دهر‌)   فصل‌ هشتم
[دفعات مشاهده : 2976 بار]
 32: روايت محرم در «فتح خون»(‌‌فصل‌ تمييز خبيث‌ از طيب‌ (اتمام‌ حجت))   فصل‌ هفتم
[دفعات مشاهده : 2973 بار]
 33: سُوَید بن عمرو  
[دفعات مشاهده : 3050 بار]
 34: ابوعمرو نهشلی  
[دفعات مشاهده : 3136 بار]
 35: عمربن عبدالله الجندعی  
[دفعات مشاهده : 3104 بار]
 36: ضَرغامَة بن مالک تَغلِبی  
[دفعات مشاهده : 2801 بار]
 37: حَجّاج بن مَسرُوق، جُعفِی مُذحَجی  
[دفعات مشاهده : 2738 بار]
 38: اَنَس بن حَرثِ کاهِلِی اَسَدی  
[دفعات مشاهده : 2770 بار]
 39: جَون بن حویّ مَولی اَبی‎ذر الغِفّاری  
[دفعات مشاهده : 3254 بار]
 40: عابس بن ابی شبیب شاکری  
[دفعات مشاهده : 2764 بار]
 41: شوذب بن عبدالله  
[دفعات مشاهده : 2791 بار]
 42: عَبدُالرحمن بن عَبدالله اَرحَبی  
[دفعات مشاهده : 2883 بار]
 43: حَنظَلَة بن سَعد (اسعد) شِبامی  
[دفعات مشاهده : 2854 بار]
 44: بُرَیر بن خُضَیر هَمدانیّ کُوفی  
[دفعات مشاهده : 3009 بار]
 45: اَسلَم (مُسلِم) بن عَمرو  
[دفعات مشاهده : 2971 بار]
 46: واضِحِ تُرکی  
[دفعات مشاهده : 2949 بار]
 47: نافِع بن هِلال الجَمَلی  
[دفعات مشاهده : 2925 بار]
 48: عَمرو بن قُرظَه خَزرَجی انصاری کوُفی  
[دفعات مشاهده : 2766 بار]
 49: زُهیر بن قین بن قَیس اَنماری بَجَلی  
[دفعات مشاهده : 2898 بار]
 50: سلمان بن مضارب بن قیس انماری بجلی  
[دفعات مشاهده : 3059 بار]

     جستجو



     نظرسنجی
نظر شما درباره سایت

خیلی عالیه
میتونه بهتر باشه
جای کار داره
بهترین سایته
نظری ندارم!



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 37
نظرات : 10

     ورود به سایت
نام کاربری

رمز عبور

کد امنیتی: کد امنیتی
محل تايپ كد امنيتي

چنانچه تاکنون عضو این سایت نشده اید می توانید با تکمیل فرم مخصوص عضویت به جمع کاربران این سایت بپیوندید و از امكانات مخصوص كاربران استفاده نمائيد .

     پیغام کوتاه
ارشيو پيغام کوتاه   

 

     لینک دوستان

پايگاه فرهنگی مذهبی ندای آشنا


تمام لينك ها


لينكستان

tebyan


yasinmedia


golestan


nurolhoda



شیطنت نکنید و الّا ...
مروری بر سیر مقابله شهید هاشمی‌نژاد با انجمن حجتیه/3



در قسمت های اول و دوم این مقاله، ضمن ارائه شرحی از مقابله شهید هاشمی نژاد با برخی افراد دارای گرایش به انجمن حجتیه (نظیر سید حسن ابطحی)، مروری هم داشتیم بر برخی تفکرات و اعمال غلط انجمن حجتیه و تلاش جدی شهید هاشمی نژاد برای مقابله با آنها. در سیر این مقاله، رسیدیم به شرح یک سخنرانی شهید هاشمی نژاد که دو ماه پیش از شهادت ایشان ایراد شده و متضمن انتقادات مستدلی درباره انجمن حجتیه است و بخشی از آن سخنرانی و شرح آن را ذکر نمودیم. اینک ادامه مقاله را با شرح بخش دیگری از آن سخنرانی روشنگر پی می گیریم:


مشغول کردن جوانان به فرع و غفلت از اصل
جذب جوانان به فعالیت های فرعی و القای برخی از تفکرات انحرافی به آنان، یکی دیگر از موضوعاتی بود که سبب انتقاد نیروهای انقلابی از انجمن می شد. در دوران مبارزه، انجمن با تکلیف سازی انحرافی برای جوانان مؤمن و متعهد در باب مبارزه با بهائیت، جذابیت خاصی برای جوانان ایجاد کرده و به آنان گوشزد می نمود که در حال حاضر مهم ترین وظیفه و تکلیف شرعی شما مبارزه با بهائیت است نه مبارزه با رژیم ستمشاهی. و همین میزان دور نمودن جوانان مکتبی از فعالیت های سیاسی و مشغول ساختن آن ها به موضوعی فرعی هم، برای رژیم بسیار مقبول و مورد پسند بود.
شهید هاشمی نژاد در این باره می گوید: «همان طور که می دانید بچه های خوب و پاک و صادقی که با آنها [انجمن حجتیه] کار می کردند -ضمناً عرض کنم من هیچ یک از آنها چه کوچک و چه بزرگ را نمی خواهم متهم کنم و رهبرانشان را هم من متهم نمی کنم ولی می گویم در دیدشان اشتباه داشته اند و کافی است که جریان را ببینیم چیست- به این بچه ها گفته می شد که به این شرط می توانید با ما کار کنید که به سیاست کار نداشته باشید .همان وقتی که بچه های ما در خیابان ها بودند و فریاد می زدند، در زندان بودند و در برابر گلوله بودند، اگر [مسئولان انجمن]، کسی را احساس می کردند که در فعالیت های سیاسی است، عذر او را می خواستند و این خلاف خط امام است دیگر. و به همین دلیل هم بود که رژیم اجازه می داد آن ها در زمینه مبارزه با بهائیت کار کنند. برای اینکه برای رژیم این مسئله مطرح بود که سر جوانان را یک جا بند کند که کاری به کار آمریکا و رژیم و نفت و شرایط سیاسی نداشته باشند .حالا آن جای سرگرمی چه بود، برای رژیم فرق نداشت. گاهی به دانشجویان می گفت: بابا این همه وسائل شهوترانی برای شما ریخته، ما خودمان هم کمکتان می کنیم، شما چه کاری به کار سیاست دارید؟ امکانات رفاهی به آن ها می دادند، بورس می دادند و… به شرطی که کاری به رژیم نداشته باشند. یکی از سرگرمی ها هم این بود که بروید با بهائیت مبارزه کنید.» (روزنامه خراسان،30 /8/1360)

عضوگیری کلان از مدارس
شاید بتوان مهمترین شیوه جذب این جوانان را، جذب از مدارس دینی آن هم با برنامه ای از پیش تعیین شده دانست. سران انجمن به خوبی دریافته بودند که بهترین راه برای نفوذ در افکار نسل های آینده، تربیت آنان از دوران نوجوانی و یا حتی کودکی است. لذا با تأسیس مدارس دینی و یا نفوذ در دیگر مدارس، تمام تلاش خود را در این زمینه می کردند- و می کنند. مجموعه مدارس علوی و مدارسی که با نام های دیگری شناخته شده اما در حقیقت شعبه های دیگر علوی در تهران و برخی شهرها هستند، مصداق بارز جذب نیرو برای انجمن هستند. حجت الاسلام رسول جعفریان در این زمینه می نویسد: «این نیروها از مدارس انتخاب می شدند و در این میان مدرسه علوی که در سال 1335ش تأسیس شده بود، جایگاه خاص خود را داشت. این مدرسه به همان اندازه که خاستگاه بسیاری از نیروهای مذهبی بود که در انقلاب اسلامی فعالانه شرکت کردند، و همچنان که محل تربیت بسیاری از متدین زادگانی بود که از فرط عشق به دینداری بچه هایشان را در این مدرسه می گذاشتند، فرصتی برای انجمن بود تا از میان آنان کسانی را برای کارهای فکری و تبلیغی خود گزینش کند.» (جریان ها و سازمان های مذهبی-سیاسی ایران، چاپ نهم، صفحه458)
البته خاستگاه شدن این مدارس برای برخی نیروهای انقلابی را نمی توان دلیلی بر انقلابی بودن کادر مدیریتی این مدرسه دانست، چرا که شواهدی دالّ بر جلوگیری از هرگونه فعالیت سیاسی در این مدرسه وجود دارد. یکی از محصلین این مدرسه می نویسد: «مدیریت مدرسه علوی اجازه هیچگونه فعالیت سیاسی و یا فکر کردن به آن را به شاگردان نمی داد و در اوج نهضت اسلامی ملت به رهبری امام خمینی (رحمة الله علیه) حتی نام بردن از حضرت امام ممنوع بود و منجر به اخراج از مدرسه می گردید.» (یاران امام به روایت اسناد ساواک، جلد15،صفحه300)
اما عبدالکریم سروش یکی دیگر از محصلین این مدرسه است که همچنان از مدیریت این مدرسه به نیکی یاد می کند هر چند که اعتراف می کند: « انجمن حجتیه از مدرسه علوی عضوگیری کلانی می کرد.» (روزنامه جامعه،شماره10،8 /4/77)
به هر صورت موضوع مدرسه علوی و مدارس مشابهش فارغ از انجمنی بودن یا نبودنشان تفکرات خاصی داشته و دارند که خود جای بحث فراوان دارد.

شیطنت نکنید والّا جلوتر می آییم
اما آنچه که در این نوشتار مطرح است گوشه ای از تفکراتی است که در این مدارس به محصلین آموزش داده می شود. شهید هاشمی نژاد یکی از این آموزش های انحرافی را مطرح می کند و ضمناً به صراحت اعلام می کند که انجمن، پس از انقلاب هم دست از کارهای انحرافی خود برنداشته و همین امر موجب شده تا او با احساس وظیفه، به نقد این تفکر انحرافی بپردازد: «متأسفانه حداقل تعدادی از آنها مطرح کردند، در بعضی از دبیرستان ها، عده ای از معلمینشان که مقام رهبری از مقام مرجعیت جداست. یعنی چه؟ یعنی دین از سیاست جداست. مرجع برای وضو و غسل و ... است، نه برای حکومت، نه برای مبارزه با ستم، نه برای امر به معروف در آن حد، نه برای جهاد، نه برای دفاع. عجب! من سؤال می کنم حکومت جزو اسلام است یا خارج از اسلام است؟ مرجعی که در باره نظام سیاسی اسلام نظر نداشته باشد این در همه اسلام نظر دارد یا در بخشی از اسلام نظر دارد؟ چرا صریح نمی گویید؟ بگویید حکومت جزو اسلام است یا اسلام حکومت ندارد؟ و ما باید منتظر بمانیم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیاید. خیلی مسئله خطرناک است. چیست که دارید طرح می کنید که مرجعیت از رهبری جداست؟ ببینید شما به ما کار داشتید یا ما به شما؟ شیطنت نکنید و الّا جلو تر می آییم. ما دیگر اجازه نمی دهیم جامعه ما به آن شرایط برگردد. ... شما در زیارت جامعه می خوانید درباره ی ائمه علیهم السلام :”والساسة العباد”. از شرائط رهبری مسئله آشنائی با سیاست است، آگاهی از شرایط سیاست است، به مرجع که می رسیم رهبری از مرجعیت جداست؟! بله، که جامعه را برگردانید به همان وضع تاریکی که قبلاً وجود داشت. به تعدادی از آنها باید گفت چرا صریح نمی گویید، بگویید ما عافیت طلبیم. کسانی را می خواهیم که بگویند، که اسلام شما در همین است که سرتان را پایین بیندازید و بروید و بیائید. امام این نیست و تعدادی از مراجع هم این نیستند. پس ببینید، ما کاری به آنها نداشتیم. اگر اینها گذشته شان گذشته بود، بسیار خوب، هرچه بود گذشت. حالا با انقلاب حرکت کنید.» (روزنامه خراسان، 30/8/1360)

مقدس نماهای بی شعور، دین از سیاست جدا نیست
متأسفانه تعداد قابل توجهی از انجمنی ها نه تنها با انقلاب حرکت نکردند، بلکه به مخاصمه با نظام جمهوری اسلامی برخاستند. گویا عدم دخالت در سیاست را فقط در هنگام مبارزه با نظام شاهنشاهی قبول داشتند! و همین موجب شد که طبق هشدار شهید هاشمی نژاد، نظام هم با صراحت بیشتری از آنان نام ببرد و رسوایشان کند.
جدایی دین از سیاست از جمله تفکراتی بود که از آغاز نهضت امام خمینی تا کنون، یکی از محورهای مشترک برای اتحاد جبهه متحد ضد انقلاب شده محسوب می شد و البته در این جبهه از هر صنفی و در هر لباسی، افرادی بوده و هستند که گذر زمان نقاب را از چهره آنان کنار زده و خواهد زد. امام که در طول زندگی سراسر جهادشان، همواره با مصادیق مختلف این طرز تفکر رو به رو بودند، در آخرین ماه های حیات پربرکتشان در این باره می نویسند: «دسته‏اى دیگر از روحانى‏نماهایى که قبل از انقلاب دین را از سیاست جدا مى‏دانستند و سر به آستانه دربار مى‏ساییدند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفى که براى اسلام آن همه زجر و آوارگى و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس‏نماهاى بی شعور مى‏گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز مى‏گویند مسئولین نظام کمونیست شده‏اند! تا دیروز مشروب فروشى و فساد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان براى ظهور امام زمان- ارواحنا فداه- را مفید و راهگشا مى‏دانستند، امروز از اینکه در گوشه‏اى خلاف شرعى که هر گز خواست مسئولین نیست رخ مى‏دهد، فریاد "وا اسلاما" سر مى‏دهند! دیروز "حجتیه‏اى" ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانى نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابى‏تر از انقلابیون شده‏اند! "ولایتى" هاى دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروى اسلام و مسلمین را ریخته‏اند، و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکسته‏اند و عنوان ولایت برایشان جز تکسّب و تعیّش نبوده است، امروز خود را بانى و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را مى‏خورند! راستى اتهام امریکایى و روسى و التقاطى، اتهام حلال کردن حرام ها و حرام کردن حلال ها، اتهام کشتن زنان آبستن و حِلیّت قمار و موسیقى از چه کسانى صادر مى‏شود؟ از آدم هاى لا مذهب یا از مقدس‏نماهاى متحجر و بی شعور؟! فریاد تحریم نبرد با دشمنان خدا و به سخره گرفتن فرهنگ شهادت و شهیدان و اظهار طعن ها و کنایه‏ها نسبت به مشروعیت نظام کار کیست؟ کار عوام یا خواص؟ خواص از چه گروهى؟ از به ظاهر معمّمین یا غیر آن؟ بگذریم که حرف بسیار است. همه اینها نتیجه نفوذ بیگانگان در جایگاه و در فرهنگ حوزه‏هاست، و برخورد واقعى هم با این خطرات بسیار مشکل و پیچیده است.» (صحیفه امام، جلد‏21، صفحه281) 


ادامه دارد...



منبع : شبكه ايران








کلمات کليدي :

© کپی رایت توسط : پايگاه فرهنگی مذهبی ندای آشنا (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مطالب فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است .

نوشته شده در تاریخ : 14 مهر ماه ، 1389 (2822 مشاهده)

[ بازگشت ]




كليه حقوق مادي و معنوي اين پايگاه متعلق به موسسه فرهنگي نداي آشنا مي باشد.
مسئوليت كليه مطالب با ارسال كننده آن خواهد بود.
نقل مطالب با ذكر منبع بلامانع مي باشد.
اين پايگاه جهت استفاده در مرورگر فايرفاكس بهينه سازي گرديده است.

  

پشتيباني فني و نگهداري فضا در سرورهاي قدرتمند مرکز ذخیره سازی داده ندا

مدت زمان ایجاد صفحه : 0.12 ثانیه